Pred natančno stoletjem je bil v Ljubljani uprizorjen prvi balet na slovenskih tleh – in od takrat so se v baletni umetnosti začeli uveljavljati prvi slovenski profesionalni plesalci, koreografi in baletni pedagogi. Praznovanje stote obletnice se obeležuje z mnogoterimi dogodki, kot so retrospektivne prireditve, razstave in srečanja ter premierne izvedbe novih baletov.
K večdesetletnim prizadevanjem, da bi balet dosegel in obdržal visok profesionalni nivo, so zagotovo prispevale številne baletne šole po Sloveniji, z elitnima predstavnikoma obeh konservatorijev, v Ljubljani in Mariboru. Njihovi ravnatelji, vodje oddelkov in pedagogi si vrsto let prizadevajo ne samo za kakovostni nivo šole, pač pa predvsem za njihov status v slovenskem izobraževalnem sistemu.
Prejšnji teden je mariborski konservatorij za glasbo in balet z letnim nastopom svojih učencev baletne šole in dijakov umetniške gimnazije, smer balet, na Velikem odru SNG Maribor obeležil obletnico baleta in s tem prispeval k še večji prepoznavnosti tega umetniškega področja. Nastopajoče, bilo jih je več kot sto, so pripravili baletni pedagogi Nikolai Chilnikov, Galina Čajka Kuhar, Galina Dmitrieva, Martina Kramer, Marina Krasnova Surina, Helena Valerija Krieger, Vasilij Kuzkin, Monja Obrul, Blanka Polič, Cleopatra Maria Purice, Tjaša Stergulec Repac in Mojca Ussar.
Več kot deset fantov, od pripravnic do šestega razreda baletne šole, je dokazalo, da balet ni izključno ženska umetnost
Koncert je bil razdeljen na tri zaključene celote, plesno dogajanje pa so povezovali naslovi posameznih sklopov: Ritem časa, Navdih smo iskali v poeziji … in iz klasičnega baletnega repertoarja. V Ritmu časa so se dijaki spoprijeli s sodobno plesno tehniko in z znanjem klasične tehnike obogatili sodobno koreografijo. Glavna značilnost izvedbe sta bila naboj energije in njihova suverenost v nastopu. Zagotovo gre za to zasluga koreografinji Mojci Ussar in baletni šoli, ki pri poučevanju ne zanemarja vidika sodobnega plesa.
Sklop Navdih smo našli v poeziji … nam je predstavil vse razrede baletne šole. Z občutkom izbrani verzi so bili navdih pedagogom, da ustvarijo koreografije metuljem, mavricam, cvetlicam, vrtiljaku … in tako povežejo poezijo besede in poezijo giba. Rojevali so se prvi baletni koraki, nizale so se prostorske linije kroga, vijuge, ravne vrste in kolone, ki so pomembna osnova za kasnejše obvladovanje klasičnega repertoarja. Urejenost nastopov, v večini primerov tudi natančna izvedba prvih baletnih korakov in istočasna sproščenost v plesu, so bili nazorni kazalec strokovnega pristopa k poučevanju plesa. Več kot deset fantov, od pripravnic do šestega razreda baletne šole, je dokazalo, da balet ni izključno ženska umetnost. Tehnično in v čistosti giba je izstopal Aleksandar Trenevski.
V zadnjem sklopu so se dijaki predstavili s klasičnim repertoarjem ter nakazali svojo prihodnjo poklicno pot. Izpostavili bi obetavnega Jana Trniniča, ki je pod mentorstvom Galine Dmitrieve odplesal variacijo iz baleta Gusar. Mladega plesalca ljubitelji baleta spremljamo že od njegovih prvih nastopov in z veseljem ugotavljamo, da skozi baletno šolanje napreduje v plesni tehniki in obenem ne pozablja na značaj lika, ki ga predstavlja. Gita Šaravanja pa nas je z variacijo Esmeralde in pod pedagoškim vodstvom Nikolaia Chilnikova pritegnila s plesnim šarmom in samozavestnim nastopom. Galina Dmitrieva je pripravila variacijo Guadalquivir s Tinko Kovačič. Mlada plesalka je igrivo in živahno podala lik faraonove hčerke. Svečan baletni večer sta z duetom iz baleta Gusar sklenila Nina Kramberger in Filip Jurič kot gost. S svojim ekspresivnim plesom sta pripeljala večer do točke, kjer se začenja profesionalizem. Tudi njun nastop je pripravila Galina Dmitrieva.
Po tem svečanem baletnem večeru učence in dijake čaka naporno obdobje priprav na letne izpite. Sodeč po dobrem vtisu, ki so ga pustili, jih bodo uspešno opravili.
Tekst: Olja Ilič / članek v časopisu Večer / fotgrafije: Tiberiu Marta