DBUS SOORGANIZATOR MEDNARODNEGA BALETNEGA TEKMOVANJA NA DUNAJU

V času med 22. in 27. julijem 2014 se je na Dunaju pod imenom WWW Wien Welt Wettbewerb odvijalo mednarodno baletno tekmovanje, k sodelovanju pri organizaciji pa je bilo povabljeno tudi Društvo baletnih umetnikov Slovenije.

Iz zapisa novinarke Daliborke Podboj:

»Ponosen sem na naš mlad plesni rod«

Pogovor s Tomažem Rodetom, predsednikom Društva baletnih umetnikov Slovenije in članom žirije 7. Wien Welt Wettbewerb

Na Dunaju se je od 22. do 27. julija 2014 odvijalo svetovno baletno in plesno tekmovanje in član žirije je bil tudi Slovenec Tomaž Rode. Tekmovanja so se udeležili mladi baletniki in plesalci v različnih starostnih konkurencah in stopnjah šolanja. V konkurenci zasebnih baletnih šol (kategorija A) v starosti do 18 let so enakovredno tekmovali tako fantje kot dekleta, ki so se delili na solo predstavitve (kategorija A1) in skupinske postavitve (kategorija A2). Sledila so jim tekmovanja skupine učencev strokovnih baletnih šol v starosti od 13 do 15 let (kategorija B1) v solo variacijah za dekleta in posebej za fante; enako v kategoriji B2, le v starosti od 16 do 19 let. Za tekmovalce sodobnega plesa je bila rezervirana kategorija C za starost do 27 let, za solistične izvedbe C1 in za skupinske postavitve C2. Profesionalni plesalci v starosti od 18 do 27 let so tekmovali v kategoriji D, in sicer solo (kategorija D1) ter baletni pas de deux (kategorija D2). Predsednik Društva baletnih umetnikov Slovenije Tomaž Rode je bil v vseh omenjenih skupinah član mednarodne žirije, ki jo je skupaj sestavljalo 20 strokovnih ocenjevalcev – znana imena baletnih umetnikov in pedagogov, ki so prihajali iz raznih krajev sveta (Avstrije, Japonske, Nemčije, Kitajske, Madžarske, Avstralije, Kanade in Slovenije). Tomaž Rode je dejal, da je bilo kar naporno sedeti cele dneve in slediti več kot tristo tekmovalcem v dveh izločilnih krogih. Tako so samo na finalni tekmi ocenjevali od petih popoldan pa do ene ure zjutraj, kolikor je trajal tekmovalni program, potem pa so sledile še nočne razprave o ocenah in zmagovalcih, spanja se je torej nabralo za kakšni dve do tri ure dnevno.

Kako je delovala žirija?

Bil je prijeten strokovni team, razumeli smo se in dobro sodelovali, seveda pa so se ocene lahko razlikovale. Ocenjevanje je potekalo v razponu ocenjevalnih vrednosti 1–12. Takrat, ko so posamezniki zapustili tekmovalni oder, smo ocenjevalne liste nemudoma oddali, popravki niso bili dovoljeni, številke pa so se takoj zbirale v računalniku. Dobili smo le številke tekmovalcev, tako da nismo imeli imen posameznikov, niti šol ali naslovov koreografij. Vseeno pa se je dogajalo, da so si nagrajenci kakšno nagrado delili, zlasti pri 2. ali 3. uvrščenih z enakim številom doseženih točk.

Kaj menite o samem tekmovanju?

To je eno največjih baletnih tekmovanj. Všeč mi je, da so dali možnost tudi privatnim šolam, predvsem pa otrokom – najmlajšim plesalcem – da se že od malega lahko privajajo in preizkušajo na tekmovalnem odru.

Katere šole, ki ste jim sledili, bi ocenili za najboljše?

Izstopa privatna baletna šola iz Münchna. Po kvaliteti oziroma sintezi tehnike in umetniške nadgradnje izstopata tako madžarska kot dunajska baletna akademija. Pri azijskih baletnih šolah je močan poudarek na tehniki, umetniško nadgradnjo pa zasledimo redkeje. No, tehnika včasih le nadvlada, sicer je bil tudi nivo tekmovalcev sila visok, torej konkurenca izredno velika. Dekleta so v svojih plesnih izvedbah precej močnejša od fantov, pri njih je tudi konkurenca večja, tako kot številčnost prijavljenih.

In nagrade …

V prvi vrsti čestitke naši plesni tekmovalki Staši Tušar za zasluženo prvo mesto v kategoriji C1 (Contemporary Dance)! Pri sodobni plesni kategoriji smo ocenjevali idejo, koreografijo in izvedbo, in z veseljem povem, da je Slovenka Staša Tušar vse to tako dobro združila, da je bila tako v prvem kot drugem krogu najboljša; v drugem finalnem krogu je z doseženimi 11,30 točke od možnih 12 s kar vidno razliko za sabo pustila svoje zasledovalke. Svoj solistični nastop je izvedla neverjetno popolno in umetniško, zato ni čudno, da je osvojila prvo nagrado za plesno izvedbo, njen ples v koreografiji Tanje Pavlič Gardenfound pa je bil imenovan tudi za najboljši performans. Vsak gib koreografije je premišljeno postavljen in v Stašini izvedbi tudi umetniško nadgrajen. Ponosen sem na naš mladi plesni rod, saj je bila Staša s svojimi 16 leti med najmlajšimi tekmovalkami v svoji tekmovalni kategoriji. Vsekakor je to zaslužena nagrada tako za Tanjino koreografijo kot za Stašino izvedbo, torej namenjena Tanji in Staši. Žal Tanje Pavlič ni bilo na tem tekmovanju, saj se dopusti planirajo prej, zato je s Stašo pripotovala pedagoginja Konservatorija za glasbo in balet Ljubljana Vesna Cestnik Tehovnik; vsi trije smo se nadvse razveselili zagotovo zaslužene nagrade. Moram pa poudariti, da je Staša tudi psihično sila dobro pripravljena, izredno močna, saj je povsem skoncentrirano zdržala izredne napore od začetka pa do konca tekmovanja, ko je lahko dala vse od sebe, kljub temu da je v obeh krogih tekmovala krepko po polnoči. Druga nagrada v konkurenci sodobnega plesa je pripadla Američanki Hagler Ashley za odrsko prezenco, nagrado za naj mladi talent pa sta si delili Zhang Lingxuan (Kitajska) in Khoo Michelle Weil Ling (Kanada).

Zasledila sem štiri nagrade mladim baletnikom v kategorijah B1, B2 in D1, ki ste jih dodelili v imenu DBUS.

Podelili smo štiri nagrade za solistične variacije v kategorijah B1, B2 in D1; žal med njimi nismo mogli imenovati naše Staše, ki je bila že na počitnicah. Nagrada je bila dvotedenska udeležba na Mednarodnem poletnem baletnem in plesnem seminarju v Piranu. Upam, da bomo lahko dosegli, da se tudi naši mladi talenti, kot je Staša Tušar, v svojih sodobnih variacijah združujejo s slovensko profesionalno sceno oziroma najdejo svoje mesto delovanja na naši moderni baletni sceni.