BALET SNG MARIBOR PREMIERNO IZVEDEL HOMMAGE Á STRAVINSKY V KOREOGRAFIJI EDWARDA CLUGA

Balet Slovenskega narodnega gledališča Maribor je v koprodukciji z zavodom Maribor 2012 – Evropska prestolnica kulture v petek, 13. aprila 2011, v Veliki dvorani premierno izvedel balet Hommage à Stravinsky v koreografiji umetniškega direktorja Edwarda Cluga. Uprizoritev je umetniški poklon Igorju Stravinskemu, s katerim želi mariborski Balet obeležiti 130-letnico skladateljevega rojstva, pri tem pa skozi novo koreografsko podobo približati estetiko njegovih glasbenih in baletnih del širši slovenski javnosti.

Ob Posvetitvi pomladi se je avtor odločil, da v projekt vključi delo slovenskega skladatelja Boruta Kržišnika z naslovom Songs for the mating season (Pesmi za paritveno obdobje), in sicer kot aluzijo na mojstrovino Stravinskega; glasbeno delo je bilo že del projekta Sacre du temps (Posvetitev časa), ki je bil premierno uprizorjen leta 2007 na Nizozemskem, kjer ga je Clug ustvarjal za plesno skupino Station Zuid. Avtor se je odločil, da bi kot uvodno delo projekta Hommage à Stravinsky, ki ga ustvarja za mariborski baletni ansambel, izpostavil Songs for the mating season kot ritual slehernega ‘heroja’ srednjega razreda, ki se ne more upreti prvinskemu nagonu v obdobju ‘parjenja’.
»Posvetitev pomladi je kultno glasbeno delo 20. stoletja. Ne predstavlja le preobrata v glasbeni poetiki samega Stravinskega kot skladatelja, ampak je obenem tudi prelomnica v glasbeni zgodovini. Skozi to delo spremljamo evolucijo plesa v 20. stoletju, tj. od prve postavitve Nižinskega v Parizu leta 1913 pa do danes. Béjart je ustvarjal veličasten balet, Pina Bausch veličastno življenje. Menim, da sta ta dva umetniška ‘principa’ postala nekakšna vzorca 20. stoletja, saj sta vplivala na kasnejše koreografske postavitve,« pravi Edward Clug in nadaljuje: »Iniciacijo moje postavitve predstavlja izvirna plesna kreacija Nižinskega zaradi njene hermetične koreografije in ‘moteče’ naprednosti za tedanji čas; svojo interpretacijo Posvetitve pomladi zato doživljam tudi kot poklon Nižinskemu in njegovemu razvpitemu (ne)uspehu ob pariški premieri, ki je postala dinamični temelj razvoja modernega plesa v 20. stoletju.«
»Moja interpretacija Posvetitve pomladi ostaja na vsebinski ravni zvesta glasbeni strukturi in prvotnemu libretu, ki izhaja iz legende iz predkrščanskega (poganskega) časa v Rusiji. Legenda pripoveduje o ritualu žrtvovanja device, ki mora plesati do smrti v poklon pomladnemu božanstvu, da bi povečal rodovitnost zemlje. V ikonografskem smislu se predstava navezuje na etnografske simbole starodavne ruske legende: ženske z dolgimi pletenimi kitami in z rdečimi ličnicami ter moški z bradami – dva spolna simbola moškega in ženske, izolirana v sodoben čas in prostor, v katerem želim ‘posvetiti’ današnjo pomlad,« še dodaja Edward Clug.
Plešejo Catarina de Meneses, Olesja Hartmann, Evgenija Koškina, Tetiana Svitlična, Mirjana Šrot, Asami Nakashima, Gaj Žmavc, Dénes Darab, Sytze Jan Luske, Tiberiu Marta, Demetrius King, Eric Burrough in Yuya Omaki.
Scenograf je Marko Japelj, kostumograf Leo Kulaš, oblikovalec svetlobe Tomaž Premzl in asistent koreografa Matjaž Marin.