LA FONTAINOVE BASNI
⌊ BALETNA PREDSTAVA ZA OTROKE ⌋
La Fontainove basni so nova originalna baletna predstava za otroke – dodajmo kar vseh starosti. Vsebinsko se naslanja na basni Jean de La Fontaina. Za standardno uprizoritev so izbrane tri, in sicer Miška in lev, Nečimrna vrana in Zajec in želva. Struktura predstave je modularna – vsaka basen je celota zase. Na ta način je možno uprizoriti (za npr. zelo majhne otroke) samo posamezen del in ne tvegati izgube pozornosti ali povzročiti nejevolje med tem, najzahtevnejšim segmentom publike. Balete povezuje igralec – v vlogi samega La Fontaina – ki basni predstavi (skozi življenjsko situacijo, prebere, pove, spiše …), otroke seznani z vsebino zgodbe in spregovori tudi o nauku vsake basni. Ista zgodba je nato uprizorjena skozi ples oz. gib.
Basen, kot literarna oblika, ima pri komunikaciji z otroci nekaj očitnih prednosti. V njih nastopajo živali, ki so izrazito blizu otroškemu svetu, nastopajo v pravljicah in se jih z lahkoto poveže s raznimi označevalci človeških lastnosti in karakterjev. Otroško razumevanje metafore se prvotno vzpostavi ravno skozi igro in pravljico, prevladujoči liki pa so velikokrat prav živali. Če citiram sodobnega nemškega filozofa D. Schwanitza: » … odgovor na staro filozofsko vprašanje, kaj našega duha spaja s telesom, je – metafora …«, ki metaforičen način mišljenja postavlja za osnovo razumevanje strukture zahodnega mišljenja. Basen je torej poučna ne samo na svoji dobesedni ravni (zgodba in nauk), temveč tudi formalno, kot vzorec prenesenega pripisovanja pomenov oz. metafor. S konceptom predstave Tri La Fontainove basni gremo v abstrakciji še korak dlje – vzpostavili bomo neposredno vez v izražanju iste vsebine (preproste, otroške) skozi dva povsem ločena medija – besedo in gib. Morda ni zanemarljivo tudi razmerje med pojmom, ki je podstavljen besedi in telesom kot podstatjo giba. Pred otroci bo neposredno na voljo vpogled v primerjavo, kako skozi gib, balet izraziti in povedati isto vsebino (zgodbo, ki je že tako metaforična, vendar lahko razumljiva). Seveda bo ta namen ostal otrokom prikrit in bo deloval zgolj sam po sebi, ter jim pustil, da se ne obremenjujejo z analitično pozicijo, ki ji bodo izpostavljeni, ter preprosto uživajo v zgodbi in plesu. Predstava s svojim večplastnim namenom in sporočilom, pa vendarle na ta način postane dobra naložba – morda za kakšen prihodnji pogovor s starši ali učitelji ali pa preprosto kot izkušnja in podlaga za nadaljnjo osebno rast.
Predstava traja skupno do 45 minut in je primerna za pred – in osnovnošolsko publiko (navajeno na normative pedagoških ur). Zaradi modularnosti jo je mogoče skrajšati ali podaljšati v korakih po 15 minut. Zasedba zahteva igralca (La Fontaine) in dva plesalca (v vsaki basni za dve živali) ter pianista za klavirjem. Glasba je avtorska (Aleksandra Naumovski Potisk).
Kratka vsebina:
Prolog (La Fontaine)
Miška in lev
Ker lev ne požre majne miške, ki ga je nekoč zmotila pri počitku, je izdatno poplačan, ko ga le-ta reši iz mreže, v katero se je ujel.
Vloge: miška, lev
Nauk: Nikoli ne sodi po predsodkih in videzu. Vsakdo je lahko koristen – tudi, če je »majhen«.
Nečimrna vrana
Nezadovoljna (premalo samozavestna?) vrana se okiti s perjem pava in se postavlja pred drugimi vranami in pavi – ter namesto občudovanja dobi le prezir.
Vloge: vrana, pav
Nauk: Ne kiti se s tujim perjem, temveč poišči zadovoljstvo v tem, kar si.
Zajec in želva
Zajec je zaradi norčevanja iz veliko počasnejše želve sprejel tekmovalni izziv v teku in zaradi podcenjevanja – izgubil.
Vloge: zajec, želva
Nauk: Počasi se daleč pride.
Epilog (La Fontaine)
Predstava je primerna za skoraj vse starosti. Vsebinsko je povezljiva z mnogimi vsebinami v šolah (na področju literarnih zvrsti – basen, zgodovine književnosti – La Fontaine, jezikoslovja – metafora, vzgoje – nauki basni, umetnostne vzgoje – relacija med literaturo, glasbo in plesom itd.), zato smatramo, da jo bo primerno ponuditi tudi za namen šolskih kulturnih dni ali drugačnih pedagoških prireditev. Mislimo tudi, da modularna oblika predstave predstavlja dober formalni okvir, ki bo otrokom blizu … konec koncev je po obliki in dolžini podobna klasični risanki, le da v umetniški obliki in seveda v živo.
Glasba: Aleksandra Naumovski Potisk
Koreografija : Luka Žiher
Plesalca : Urša Vidmar, Petar Đorčevski
Igralec: Gregor Prah
Ideja, scenarij, scenografija, luč in režija: Saša Potisk
Kostumografija : Tina Kolenik
Šiviljstvo: JOKS d.o.o.
Fotografija : Janez Kotar
Produkcija: Kulturno umetniško društvo Cona 8 v sodelovanju z DBUS
Date
- 23.03.2019
- Expired!
Cost
- Zaključena
Lokacija
- Avditorij Portorož-Portorose
Organizator
-
Avditorij Portorož-Portorose