DANCS-PIRAN MEDNARODNI POLETNI BALETNI SEMINAR
Dancs center, c/o Osnovna šola Cirila Kosmača Piran, 3. – 15. avgust 2015
Sedemdeset udeležencev starih od devet do dvajset let je pod budnimi pogledi povabljenih mednarodno uveljavljenih profesorjev dva tedna pililo svoje baletno znanje, delilo izkušnje in mladostno razposajenost. Mladi plesalci so kljub vztrajnemu delu skozi šolsko leto željni poletnih druženj z vrstniki, saj so po evropskih šolah zahteve neizprosne. Konkurenca je huda, biti dobro pripravljen za šolsko leto, pomeni trdo delo tudi v času počitnic. Prav tega so bili deležni plesalci iz Madžarske, Nizozemske, Japonske, Avstrije, Srbije in vseh koncev Slovenije.
Mlajše je v osnovnem programu seminarja skozi čeri vsakodnevnih vaj vodila solistka mariborskega baleta Tijuana Križman Hudernik, z repertoarjem pa jih je začarala prof.Evelyn Téri, baletna profesorica in koreografinja svetovnega slovesa z Dunaja. S prvimi vstopi v sodobni gib jih je navdušila Rosana Hribar, vodilna slovenska plesalka na tem področju.
DBUS se že dlje časa povezuje z Madžarsko plesno akademijo iz Budimpešte in starejše udeležence sta v nadaljevalnem programu seminarja prevzela madžarska profesorja rektor akademije György Szakály in Monika Barna. Pri vsakodnevnih vajah sta se izmenjavala, prof.Szakály je motril fante, za repertoar deklet je poskrbela prof.Barna.
Koreografsko delavnico Edwarda Cluga in svojih del je prevzel Gaj Žmavc, vsestranski plesalec iz Maribora, v drugem tednu sta se pridružila še Rosana Hribar in Gregor Luštek.
Delovno vnemo sta na vseh vajah s profesionalnim igranjem in prijaznostjo dopolnjevala profesorja korepetitorja Marjan Peternel iz ljubljanskega in Gorazd Dvanajščak iz mariborskega konservatorija.
Že od ranega jutra se je razlegala dobra volja po vsej šoli, mešanje slovenščine, angleščine, madžarščine, nemščine, srbščine je balet umestila v mednarodno razumljiv jezik. Jutranje vaje klasičnega baleta in repertoarja so stopnjevale zavzetost in resnobnost, popoldne so se nadaljevale v preizkušnjah sodobnega giba. Čas za skok v morje in ohladitev po napornem delu v neznosno visokih temperaturah sta navihano vzdušje le dopolnjevala.
Ob večerih so razveseljevali plesno – glasbeni dogodki na Tartinijevem trgu.
Vsakodnevne vaje v piranski osnovni šoli Cirila Kosmača so udeleženci nadgradili na dveh sobotnih nastopih na odru Tartinijevega trga, prvem 8.8. in drugem 15.8. Izjemen ambient odprtega prostora je predvsem najmlajše popeljal v nove okoliščine. Biti ob odru na tleh kot v izložbi in zavezovati baletne copate je za te baletne »vajenčke« prav hecen občutek. V skupini osnovnega programa so se znašla dekleta in trije fantje z zelo različnim znanjem, a vsi so se res potrudili in koreografije naučene v le teh nekaj dneh, odplesali prav profesionalno. Tijuana Križman Hudernik jih je vodila skozi oblike in preproste korake na konicah prstov v ljubkih koreografijah, kjer so lahko začutili skladnost gibov, četudi s soplesalci, s katerimi so se komaj spoznali. Prof.Evelyn Téri jih je postavila v zahtevno prepletanje v zgodovinsko zahtevni koreografiji Ocean in biseri A.Vaganove, kjer se je izpostavila sposobnost razumevanja in usklajenost stila. Zadnja dva dneva je vaje in priprave na zaključni nastop te koreografije prevzela Darja Sebastian, dolgoletna baletna pedagoginja, saj je prof.Evelyn Téri odpotovala na Japonsko, kjer je predsedovala žiriji na baletnem tekmovanju.
Zaplesati na odru skupaj s profesionalnimi plesalci je izkušnja, ki ponese in ti mladi plesalci so vsrkavali skoke, vrtenja, arabesques in virtuozne obrate v pas de deuxjih starejših kolegov iz nadaljevalnega programa, ki so se predstavili v odlomkih iz klasičnih baletov. Zaplesali so valček iz Raymonde, pa fantje svoje tours en l’air v Lavrenciji, Rusinja in Madžarka variaciji iz Gusarja in Bajadere, madžarska para pas de deux-ja Moszkowskega in Spring water, pa dekleta Chicago, Patricija Crnkovič je predstavila celo svojo lastno koreografijo, za zaključek so svoje znanje pokazali še v sodobnih koreografijah.
V sklopu teh dogodkov se je z bogatim programom predstavil tudi Mladi slovenski balet (MSB). Kar dvakrat s Carmen v koreografiji Tomaža Rodeta in ob sodelovanju flamenko plesne skupine Cora viento, nato z novo koreografijo Tijuane Križman Hudernik baleta za otroke Ratatouille, ponovil še Štiri zadnje pesmi G.Mahlerja, v koreografiji Gaja Žmavca, za nameček pa je prof.Evelyn Téri prav zanje priredila svojo koreografijo Let’s joke na Haydnovo glasbo. Poslastica pa sta bili Lutki, ki sta ju madžarska profesorja pripravila za zaključek festivala s plesalcema MSB Aleno Medič in Tomažem Golubom. Bila sta res imenitna.
Prepoznavnost DBUS v evropskem prostoru in povezovanje z v svetu cenjenimi in uveljavljenimi institucijami kot je Madžarska plesna akademija Budimpešta, Baletna akademija dunajske državne Opere itd le potrjujejo, da je odprtost in visoka strokovnost to, čemur zaupajo baletni pedagogi in umetniki širom naokoli. Nekateri udeleženci so po lanskoletnih izkušnjah prišli znova in pripeljali še prijatelje. Odzivi so bili pozitivni, pohvale deževale z vseh strani. Za slovenski prostor je ta prepoznavnost enkratna in pridobljene izkušnje mladih plesalcev neprecenljive za njihovo nadaljnjo umetniško pot.
Četudi v času počitnic delovna zagnanost ni pojenjala. Seveda pa organizacija takih dogodkov zahteva ogromno usklajenosti različnih profilov ljudi in DBUSov team je skoraj sanjski, deluje kot dobro namazan stroj.
Balet je ples na konicah prstov, piranski dogodki pa sežejo na konico slovenskega ozemlja in dokazujejo, da ne le v večjih mestih, pač pa tudi turistične destinacije znajo in zmorejo ceniti umetnost, še posebej baletno.
Zatorej se veselimo Pirana 2016!